Pages

Sunday 23 September 2012


Alhamdulillah....berbaloi pulang ke kampung halaman minggu ini....pertamanya melepaskan tekanan (walaupun xtertekan) ViVa dan kelas yang tiada serta pulang untuk menyambut ulangtahun kelahiran ibu yang tersayang puan faizah binti yusoff pada 23 september.....saya telah menjadi dalang dalam mengingatkan adik beradik yang lain akan tarikh hari lahir ibu saya....saya telah meminta mereka untuk mengeluarkan duit sebanyak $100 setiap orang untuk membelikan hadiah..oleh kerana mempunyai keluarga yang agak besar dan yang telah bekerja pon dah 8 orang so...saya telah dapat kumpul sebanyak $800 kesemuanya....pada petang sebelum itu saya telah berbual dengan ma (panggilan manja gitu) hehe....berkenaan dengan hasrat dia untuk memiliki perabot rumah...dapur memasak serta meja makan di bahagian dapur kering amat diimpikannya...dan dia pun bersedia untuk membeli barangan itu kerana duit yang diberikan abang2 sebelum ni dah cukup....



Pada 22 september..saya telah menelefon abang <bro fadhli> dan beliau mengajak untuk makan2 bersama famili di restoran nasi ulam cikgu (antara restoran paling femes untuk makan tengah hari di kota bharu) bagi meraikan hari jadi ibu kami..ma agak terkejut kerana antara salah satu keinginan dia ialah untuk bersama dengan famili makan bersama di restoran tersebut....selepas makan....saya meminta ma untuk pulang dahulu dengan kereta lain kerana saya bersama abang <bro alkahp dan kakak ipar <puan azifah> ke kedai bagi membeli meja dan dapur yang diinginkan...kali ni ma berasa pelik kerana kami tidak mengajak mereka untuk shopping dan pelik kerana meminta beliau untuk naik kereta yang lain pulang ke rumah.....selepas berhijrah dair satu kedai ke satu kedai yang lain akhirnya kami telah bersepakat untuk membeli meja makan dan satu dapur untuk ma.....

Sampainya di rumah...kakak ipar yang satu lagi tersenyum dan menceritakan bahawa ma telah beberapa kali bertanya beliau tentang kami...pada malam itu jam 1 pagi...saya telah memasang dapur itu seorang diri setelah ma lelap dibuai mimpi...niat di hati ingin membuat kejutan apabila ma bangun pagi esoknya dia dapat melihat perubahan di dapurnya...hehehe...selepas siap memasang dapur,,,saya mengahantar satu lagi SMS kepada adik beradik untuk menelefon ma selepas solat subuh keesokan paginya...dan ternyata semasa bangun untuk solat subuh beliau terkejut kerana dia merasakan ada sesuatu yang tidak kena di dapur,,,saya berpura-pura pejamkan mata dan memekakkan telinga apabila dia bertanya tentang dapur tersebut...selepas itu telefonnya tidak putus menerima panggilan dari anak-anaknya yang ramai itu.....beliau tersenyum panjang pagi ini...


Satu lagi kejutan bakal dihadapi oleh ma apabila abang saya datang bagi mengemas rumah (tujuannya untuk meletakkan meja makan hadiah) dan ma bertanya apakah tujuan kami mengemas bahagian dapur kering itu...abang saya menjawab kerana ingin memudahkan ma untuk meletakkan meja makan apabila ma membelinya nanti....setelah hampir 90% siap mengemas...saya mendapat satu panggilan dari kedai perabot bertanya tentang alamat rumah kami kerana mereka sudah dalam perjalanan bagi menghantar meja.....kejutan bagi ma apabila beliau kaku apabila satu lori besar datang kerumah dan menghantar meja..beliau tersenyum dan speechless kerana semua impian dia telah termakbul.......beliau agak terharu dan habis semua sedara yang tinggal berdekatan rumah menadah telinga mendengar cerita yang telah di lakonkan oleh anak-anak mereka...


Last but not least..selamat hari lahir ma..semoga ma dipanjangkan umur..dimurahkan rezeki...mendapat redha ilahi serta insyaAllah jika tak de aral saya akan bawa ma ke mekah untuk menunaikan umrah bersama dengan famili yang lain serta mungkin zaujah jika saya berkahwin awal..hehe...amin ya Rabbal alamin...:)




2 comments: